Pada 25hb Ogos 2007 bertempat di Dewan Kuliah A, Fakulti Sastera Dan Sains Sosial (FSSS) Universiti Malaya telah berlangsung Seminar anjuran Jabatan Sejarah Universiti Malaya. Seminar yang julung-julung kali diadakan ini bertajuk ''Sejarah Masih Releven" dihadiri oleh kesemua pensyarah Jabatan Sejarah, Pascasiswazah, pelajar tahun akhir dan tahun 2 Jabatan Sejarah.

Seminar yang berlangsung selama sehari ini merupakan seminar yang ditunggu oleh para pelajar jabatan sejarah. Sesi pendaftaran bermula seawal jam 8 pagi telah pun dihadiri oleh ramai hadirin. Selesai sesi pendaftran, majlis bermula pada pukul 9 pagi. Ucapan perasmian disempurnakan oleh Dekan FSSS iaitu Prof. Dr. Mohd. Radduan. Belaiu berkata, seminar sebegini amat penting kerana ia dapat membuktikan sejarah itu masih releven. Ini kerana bidang sejarah masa kini kurang diambil perhatian atas anggapan ia sudah kurang releven.

Selepas selesai acara selingan, sesi pembentangan telah dilakukan oleh hampir kesemua pensyarah Jabatan sejarah. Menariknya, pembentangan ini berdasarkan kepakaran dalam bidang masing-masing. Sesi pembentangan ada 3 sesi iaitu 2 sesi pada sebelah pagi dan 1 sesi pada sebelah petang.

Sesi pertama yang membuka tirai perbincangan amatlah menarik. Malangnya waktu 15minit diperuntukan setiap pembentang. Rata-rata pembentang tidak mempunyai masa yang cukup dan terpaksa meringkaskannya. Begitu juga dengan sesi kedua dan sesi ketiga. Isu-isu yang dibincangkan mestilah merujuk kepada kerelevanan dalam sejarah.

Sesi soal jawab yang diadakan menampakan soalan-soalan yang panas daripada student pascasiswaza@ Master. Sesi soal jawab ini membolehkan hadirin semakin jelas apakah topik yang dibincangkan.

Seminar selama sehari ini turut disediakan makanan. Bayaran yang dikenakan sebanyak Rm5 semamangnya berbaloi kerana makanan tengahari dan petang yang begitu sedap disediakan. Terima kasih.

Ternyata, kesemua yang dibentangkan adalah masih relevan. Anggapan sesetangah bidang yang menanggap sejarah sudah tidak releven adalah ternyata tidak benar. Kalau dilihat pada realitinya, sejarah menjadi rujukan bagi peristiwa masa depan. Analisis melalui sejarah yang apabila dilakukan dengan betul akan memberikan gambaran sebenar pada masa depan. Terasa pedas sekali apabila kebanyakan bidang sejarah di Universiti lain telah ditukarkan kepada unit sahaja. Bertuahnya Universiti Malaya kerana masih mengekalkan statusnya sebagai sebuah Jabatan. Sehingga kini Jabatan sejarah menjadi pusat rujukan bagi kerajan menjalankan dasarnya. Syabas UM.


Di meja pendaftaran



Pelajar tahun akhir jabatan sejarah


Hadirin yang hadir


Kenangan diabadikan bersama Prof. Andaya


Sesi pembentangan para pensyarah


Antara pensyarah yang hadir


Sesi makan. Semuanya sedap!


Pensyarah turut makan bersama.

Besurai!!

0 Comments:

Post a Comment



Blog ini tidak mengkhusus dalam bidang tertentu. Penulis bebas menulis apa sahaja dalam blog ini (Blog Rojak). Terima Kasih kerana sudi meluangkan masa.

 

Blogger Template | Created by Adam Every