Pada malam 30hb Ogos lalu UM telah mengadakan sambatan kemerdekaan yang gilang gemilang. Pertandingan perarakan itu disertai oleh 25 kontigen yang meliputi 12 kolej kediaman, fakulti-fakulti, persatuan-persatuan dan turut disertai oleh kakitangan UM sendiri. Menariknya, sambutan yang amat menggalakan dapat dilihat dengan dihadiri ramai mahasiswa UM sendiri, kakitangan UM, pensyarah2, dan pihak media. Naib Cancelor UM, Rafiah Salim yang turut hadir pada malam tersebut ternyata berpuas hati dengan sokongan daripada semua pihak.

Pertandingan perarakan sempena kemerdekaan merupakan acara tahunan di UM. Pada tahun ini lokasi dibuat dihadapan Fakulti Pendidikan dan Fakulti Sastera dan Sains Sosial. Pada tahun2 sebelumnya, ia dibuat dihadapan Dewan Tuanku Censelor (DTC). perarakan kemerdekaan pada tahun ini juga amat bernilai kerana ia juga sempena 50th ulang tahun kemerdekaan Malaysia.

Dalam pertandingan tersebut, kesemua kontigen telah mempersembahkan persembahan yang cukup menarik untuk menarik perhatian juri. Persaingan yang sihat dapat dilihat yang membolehkan keputusan muktamad yang diumumkan diterima dengan sorakan yang mantap.
Johan telah dimenangi oleh Pusat Kebudayaan UM yang membawa persembahan yang cukup menghiburkan. Naib Johan pula disandang oleh Fakulti Undang-Undang UM. Ketiga, jatuh kepada Fakulti Sastera Dan Sains Sosial UM. Hadiah lumayan yang diterima oleh kesemua pemenang ialah Johan- RM3000, Naib Johan- RM2000, Ketiga- RM1000.



Apa yang penting adalah semangat perpaduan menjadi teras utama dalam pembangunan sesebuah negara. UM sebagai Universiti tertua turut memikul tugas untuk membentuk perpaduan nasional.

0 Comments:

Post a Comment



Blog ini tidak mengkhusus dalam bidang tertentu. Penulis bebas menulis apa sahaja dalam blog ini (Blog Rojak). Terima Kasih kerana sudi meluangkan masa.

 

Blogger Template | Created by Adam Every