Universiti Malaya sekali mencipta rekod apabila berjaya membentuk logo 50tahun kemerdekaan malaysia dengan hanya syiling 1sen dan 5sen. Kebanggan ini dilakukan oleh mahasiswa2 Kolej Kediaman Tuanku Bahiyah (KK2), UM. Penghasilan logo itu adalah untuk menyahut cabaran daripada pengetua Kolej Kediaman Tuanku Bahiyah iaitu Prof. Dr. M. Rajanteharan yang mahukan sambutan kemerdekaan pada tahun ini diserikan dengan kejayaan mencipta kelainan.

Sokongan yang padu turut diberikan oleh warga KKTB yang bermurah hati untuk mendermakan syiling 1sen dan 5sen mereka. Idea untuk menghasilkan logo terbesar itu turut dicetuskan oleh AJK pelaksana Minggu Kemerdekaan yang dipimpin oleh Saudara Mohd. Sadam dari Fakulti Kejuruteraan.

Beribu-ribu syiling berjaya diperolehi yang membolehkan kerja menghasilkan logo itu berjalan dengan lancar. Kejayaan ini juga menjadi lebih manis apabila akhbar popular turut datang untuk membuat liputan. Ia adalah KOSMO!, Harian Metro, Bernama dan Akhbar berbahasa Tamil.

KKTB sebenarnya seringkali membuat kebangaan bagi UM apabila seringkali membuat kelainan. Pada tahun2 sebelumnya, KKTB turut melakar rekod dengan menghasilkan bendera malaysia terbesar dengan hanya kad prepaid dan bendera malaysia terbesar dengan hanya plastik berisi aiskrim.

Semangat membara terus berkobar bagi warga KKTB yang mahukan rekod terus dicipta pada tahun seterusnya. Syabas!


Saudara Fouzi antara pencetus idea dalam menghasilkan logo ini.


Gambar tengah: Mohd. Saddam selaku pengarah projek



Ajk Pelaksana Minggu Kemerdekaan KKTB, UM


Wartawan Harian Metro dalam sesi temubual


Akhbar berbahasa Tamil turut datang untuk membuat liputan.


Rekod telah tercipta di KKTB!!

0 Comments:

Post a Comment



Blog ini tidak mengkhusus dalam bidang tertentu. Penulis bebas menulis apa sahaja dalam blog ini (Blog Rojak). Terima Kasih kerana sudi meluangkan masa.

 

Blogger Template | Created by Adam Every